Go
  • SABAM's komt met dj-licentie ?

Auteur Bericht
    deejaytall
    deejaytall's avatar
    Posted: donderdag, 27 november 2008 11:08

Gisteren gehoord tijdens Volt op Stubru: wie met CD's draait moet vanaf heden beschikken over een DJ-licentie: om kopies van je legale downloads op CD's te branden om mee te gaan draaien, moet je vanaf nu een licentie betalen van € 266 PER JAAR. Met andere woorden: je betaalt je download, je betaalt een toeslag op lege CD's, je betaalt je licentie én de fuiforganisator moet uiteraard Sabam ook nog eens rijkelijk betalen...

Uiteraard is dit een regelrechte schande: welke jonge beginnende dj heeft nu het geld om elk jaar nog eens € 266 te dokken bovenop de kostprijs van downloads, installaties, lege cd's ed... Dit heeft ook niets meer te maken met het doel van Sabam, nl. het beschermen van de artiesten. Uiteraard zijn we voorstander van controle op illegale downloads, maar ook dit heeft hier niets mee te maken.

Een paar feiten op een rijtje (info via www.stubru.be):

• Een DJ-licentie hoef je enkel aan te gaan indien je wenst met kopieën van legaal verworven cd's, vinyl, downloads, enz. te draaien. Indien je enkel met originelen (dus ook originele downloads!) zou draaien, dan hoef je geen licentie aan te vragen.

• Je moet (thuis) in het bezit zijn van de originele geluidsdragers en/of downloads. Ivm downloads, je kunt bij een eventuele controle ondermeer bewijzen dat ze origineel zijn dmv je loginnaam en wachtwoord van de legale downloadsite en dmv de aankoopbewijzen, vermits daar de titel, uitvoerder e.d. vermeld staan.

• De licentie is strikt persoonlijk. Enkel aan jou wordt de toelating verleent om met kopies van je legaal verworven muziekcollectie te werken. Dus geen andere DJ mag jouw kopies gebruiken indien hij zelf niet in het bezit is van de originelen en indien hij zelf niet over een DJ-licentie beschikt.

• Kopies maken van Karaokebestanden is verboden.

• Je moet een jaarlijkse vergoeding betalen van 251 EUR + 6% Btw. Voor het eerste jaar wordt enkel het aantal maanden gerekend vanaf de maand van aanvraag. Voor bijvoorbeeld november 2008 is dat dan 42 EUR + 6% Btw.

Om te reageren hebben we een "group" opgestart op Facebook. Vind je deze licentie ook een schande ? Geef dan als zoekterm bij groups "Sabam" in,? zoek de groep "SABAM's dj-licentie: en nog maar eens betalen !" en voeg je toe. Reageer dan in de comments en nodig al je vrienden uit !!

Bron: www.stubru.be

Posted: donderdag, 27 november 2008 13:01
    Om iedereen voor te zijn: het blijkt dus idd al even in voegen te zijn, de "officiële" dj's kregen hiervoor een schrijven... vind ik extra eng: ik zit toch regelmatig op het net, maar hier wist ik niks van... dus voor hetzelfde geld had ik al een boete kunnen krijgen voor iets waar ik niets van af wist.

De link naar de facebook-group: http://www.facebook.com/group.php?gid=60836237328

Posted: donderdag, 27 november 2008 14:02
    oud nieuws, ik denk dat dit al meer dan een jaar geleden al eens gepost is... idd compleet belachelijke toestand.
    Nuja, zelf niet veel last van, ik download rechtstreeks op de pc die ik gebruik om te draaien en de aankoopbewijzen van Beatport enz staan gewoon in m'n mailbox in een aparte map. So, i'm not worried PG EMO 20

Posted: donderdag, 27 november 2008 14:18
    Dit bestaat zelfs al 2 jaar, maar een jaar geleden hebben ze er wat meer 'reclame' gemaakt. Niet genoeg blijkbaar, voor sommigen is het blijkbaar nieuw. Ik lig er niet wakker van, ik kom niet in aanmerking.

Een veel gehoord argument onder dj's (die nog niet heel groot/bekend zijn) is:
    ze zouden ons (de dj's) moeten betalen, wij promoten hun muziek. Uiteraard klopt hier niets van, het is dankzij die muziek dat die dj's kunnen groeien. Het zijn de 'bekende' dj's die bepalen wat 'hip' is. Kleinere dj's die deze muziek ook draaien, pikken op hun beurt een graantje mee.
    just my 2 cents.

Posted: donderdag, 27 november 2008 14:19
    Hoe hard kan je jonge mensen die iets willen realiseren tegenwerken, what's next sabam betalen op aankoop van computers, sabam op stroomverbruik (want je zou eventueel copy's kunnen maken). Ipv op te komen voor jonge muzikanten zuigen ze de mensen uit!
    Het gaat slecht met de muziekindustrie, maar door de mensen 4X uit te knijpen voor hetzelfde product gaat het er echt niet op verbeteren!

Posted: donderdag, 27 november 2008 14:26
    eklektiker wrote:
    Hoe hard kan je jonge mensen die iets willen realiseren tegenwerken

niet mee akkoord, want hoeveel ken jij er die hiervoor beboet worden?
    de werkingskost om de kleine garnaal (lees: hobbydj) te pakken weegt volgens echt niet op.

ik kom hier uit als een pro-sabammer, maar dat is zeker niet het geval. ik snap hun logica niet altijd + vind hun standpunten vaak overdreven of incorrect, MAAR jullie zouden wat meer moeten relativeren.

Posted: donderdag, 27 november 2008 14:43
    Dat ze ons zouden moeten betalen is misschien wat hoog gegrepen, maar wees eerlijk: de platenmaatschappijen laten nieuwe releases via blogs lekken, zodat dj's ze daar oppikken, draaien, waardoor de nummers tegen dat ze officieel gereleased worden bekend zijn en gekocht worden door het publiek. Dan worden ze gekocht, maar moet je verdorie nog eens dokken om ze te mogen draaien.

En makkelijk gezegd van te relativeren, maar als jonge beginnende dj: je gaat vakantiewerk doen om een fatsoenlijke installatie te kopen, steekt elke week je zakgeld in nieuwe releases. Dan vraagt jeugdhuis X je eindelijk om eens te komen draaien in ruil voor (als je geluk hebt) een paar drankbonnen, en dan zou je nog eerst 266 euro moeten ophoesten om zeker te zijn dat ze je geen boete aan je laars kunnen lappen op dat feestje !? Plezant om muziekliefhebber of aspirant dj te zijn tegenwoordig, amai.

Posted: donderdag, 27 november 2008 14:47
    Quote:
    want hoeveel ken jij er die hiervoor beboet worden?

Ik heb in het verleden altijd netjes mijn sabam betaald en ik ken wel iemand die al eens beboet is. Het is logisch dat auteurs vergoed worden door hun werk, maar ik vermoed dat veel van het geld dat wij aan sabam betalen naar de werkingskosten van Sabam gaat. Er wordt al jaren geijverd voor transparantie, maar die komt er maar niet. Het is gewoon absurd om 4X te belasten op hetzelfde product.

(Voor mezelf maakt die dj-licentie ook niet uit, aangezien ik nog zoals de dinosaurussen met vinyl speel, maar het gaat me om het principe)

Posted: donderdag, 27 november 2008 14:48
    (Voor mezelf maakt die dj-licentie ook niet uit, aangezien ik nog zoals de dinosaurussen met vinyl speel, maar het gaat me om het principe)

Voila, same here, ma we moeten niet altijd aan ons eigen denken eh \PG EMO 

En idd., de werkingskosten... vermoed dat daar Betina Ghysen-gewijs nogal geld gespendeerd wordt, als je alleen al dat gebouw bekijkt, amai....

Posted: donderdag, 27 november 2008 19:10
    Dat soort veronderstellingen vind ik dan ook weer even overdreven en misplaatst als de Sabam-dingen die jullie aanklagen. Ik kan mis zijn, maar ik denk niet dat het gebouw aan de Aarlenstraat speciaal voor Sabam is gebouwd met geld van Sabam. Zij huren kantoren net zoals zovele andere firma's en organisaties. Sabam heeft waarschijnlijk enorme archieven en heel veel afdelingen die zich met verschillende dingen bezig houden. Dat ze dan heel vel kantoorruimte nodig hebben lijkt me logisch. Het is niet dat ze KBC-gewijs blinkende glaspaleizen hebben gebouwd hé.

Voor de rest ga ik volledig akkoord met Streppe en wil ik hem graag quoten

Quote:
    ik kom hier uit als een pro-sabammer, maar dat is zeker niet het geval. ik snap hun logica niet altijd + vind hun standpunten vaak overdreven of incorrect, MAAR jullie zouden wat meer moeten relativeren.

Same here !

Posted: donderdag, 27 november 2008 19:42
    en terwijl we relativeren bednkt Sabam, Ifpi en wat weet iknog allemaal wel weer een andere manier om wat meer geld uit te persen. Moest er dan nog rechtvaardig deel van het geld terug komen naar de artiesten zelf zou't nog iets zijn. Maar Sabam pikt bijna de helft van de sommen in voor "werkingskosten" en gebruikt dat geld voor allerlei vreemde constructies als "hulpkassen voor componsiten op rust" waar je dan in de praktijk toe komt dat slechts een handvol oud-bestuursleden daar van kan profiteren. Maar er zit wel een paar miljoen euro in die pot... Nice.

God I hate those guys, hoe meer ik erover te weten kom hoe meer gedegouteerd ik word door hun manier van werken.

Posted: vrijdag, 28 november 2008 09:37
    Ondertussen richting 500 leden op de Facebook-group, en ook eens een aantal politici rondgemailed... ben es benieuwd...

Posted: vrijdag, 28 november 2008 09:50
    psytox wrote:
    en terwijl we relativeren bednkt Sabam, Ifpi en wat weet iknog allemaal wel weer een andere manier om wat meer geld uit te persen. Moest er dan nog rechtvaardig deel van het geld terug komen naar de artiesten zelf zou't nog iets zijn.

En elke keer dat jij zegt dat het niet zo is, ben ik er om te zeggen dat het wel zo is. Toevallig vandaag nog statements in de bus gekregen. Ik vind het echt heel raar hoor Didier. Ik krijg nog steeds alles toegestuurd terwijl ik al een paar jaar geen release meer heb gedaan. Jullie krijgen blijkbaar niks ondanks de recente uitgaves. Lijkt mij toch een goeie reden om eens wat anders te doen dan uw haat te verklaren op fora. Bvb in de Aarlenstraat tegen een paar kloten gaan stampen en vragen hoe dat komt.

Posted: vrijdag, 28 november 2008 09:53
    En terecht dat je oa. voor Sunshine goed wat geld gekregen hebt Tomaz, blijft een dikke schijf \PG EMO  En zo zou het moeten zijn.

Maar nu zeg je zelf dat andere artiesten blijkbaar eerst tegen kloten moeten gaan stampen eer ze krijgen waar ze feitelijk recht op zouden moeten hebben. Klopt dit, of interpreteer ik het verkeerd ?

Posted: vrijdag, 28 november 2008 09:56
    goh ja, ik ben ook eens zelfstandige in bijberoep geweest, en daar schoot ook netto maar 1/3 over van mijn brutto loon, en ik moest ook zoiets betalen per jaar

om toch maar eens een domme vergelijking te maken \PG EMO 

soms denk ik dat velen nog denken/geloven dat je dj een hobby is waar je nog geld mee kan verdienen, sorry maar mijn hobbies kosten ook geld en niemand die daarover zaagt

mja, laat maar, ik ben gewoon slecht gezind \PG EMO 
    psytox
    psytox's avatar
    Posted: vrijdag, 28 november 2008 10:07
    hebben we vaneigens gedaan tomaz, maar als kleine garnaal trekken ze zich daar allemaal geen flikker van aan. Quincy en Ben van punk'ID hetzelfde verhaal... en ik ken er zo nog een aantal. En be serious, met ons budget van 4000 euro per jaar weten de Sabam-advocaten donders goed dat wij de middelen niet hebben om te procederen. Dus reageren ze niet op mails, aangetekende brieven of de publisher die gaat klagen. De enige keer dat je van Sabam iets hoort is als zij geld willen van ons, dan komen ze plots wel uit alle hoeken en gaten gekropen.

Ik weet wel dat het voor veel mensen goed loopt, maar bij evenveel mensen loopt het fout (meestal via kleine publishers en producers zonder grote hits, toevallig). Vandaar dat ik vanaf volgend jaar gewoon niet meer betaal en geen artiesten meer release die bij auteursrechtenorg zijn aangesloten. Ze doen niks voor ons en kosten enkel geld, wel, fuck them.

Lagoas: 't gaat er niet om dat ze een deel van uw loon inhouden, maar dat ze uw loon gewoon niet betalen. Toch een serieus verschil mijn gedacht.

Laat van je horen op het PG forum!

Je moet aangemeld zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Partyguide » forum » Uitgaan » Party- en Clubnieuws » SABAM's komt met dj-licentie ?